Повратак на врх
Пројекат финансира Европска унија са 4 милиона евра бесповратне помоћи
Корисник пројекта је Министарство просвете и науке Републике Србије
Пројекат реализује GOPA Consultants, у конзорцијуму са dvv-international и European Association for the Education of Adults (EAEA).
У оквиру OOO полазницима преко 15 година старости, без завршеног основног образовања и стручне оспособљености је пружена могућност да наставе школовање.
Наставни програм је распоређен у 3 циклуса, а сваки траје по једну школску годину:
први циклус (I-IV разред)
други циклус (V-VI разред), и
трећи циклус (VII-VIII разред и обука за изабрано занимање)
Након успешно завршеног програма ООО полазници добијају диплому о завршеном основном образовању и сертификат о стручним компетенцијама.
Општи циљ ООО јесте: стицање и унапређивање знања, вештина, вредности и ставова неопходних за проактивно и конструктивно решавање проблема и суочавање са изазовима у свакодневном животу, унапређивање породичних и личних услова живота, обављање једноставних послова и адекватно поступање у радним ситуацијама и радном окружењу, даље образовање и активно учешће у друштвеној заједници.
Очекивани општи исходи, односно кључне компетенције које се стичу остваривањем Наставног плана и програма основног образовања одраслих, као интегрисане целине, јесу:
ЈЕЗИЧКА ПИСМЕНОСТ |
Способност да се изразе идеје, осећања, чињенице и мишљења у усменом и писаном облику на матерњем језику у различитим друштвеним, културним и комуникацијским контекстима (рад, породица, друштвено окружење и слободно време). Ова способност обухвата и комуникацију на страном језику у областима слушања, говора, читања и писања. |
|
МАТЕМАТИЧКА ПИСМЕНОСТ |
Коришћење математичког размишљања и основних математичких операција у решавању проблема у ситуацијама у свакодневном животу. |
|
ОСНОВЕ НАУЧНЕ ПИСМЕНОСТИ |
Коришћење стечених знања, вештина и умења у уочавању, разумевању и објашњавању природних појава. |
|
ДИГИТАЛНА ПИСМЕНОСТ |
Ефикасно, функционално и одговорно коришћење различитих информационо-комуникационих технологија у раду, у слободно време и комуникацији. |
|
УПРАВЉАЊЕ СОПСТВЕНИМ УЧЕЊЕМ |
Способност организовања сопственог учења, самостално или у групи, и спремност за целоживотно учење у различитим ситуацијама. Укључује и умешност у отклањању и савла-давању препрека успешном учењу. |
|
РЕШАВАЊЕ ПРОБЛЕМА |
Препознавање, објашњавање и решавање проблема уз кори-шћење знања и вештина из различитих области. |
|
СОЦИЈАЛНЕ ИНТЕРАКЦИЈЕ И САРАДЊАСА ДРУГИМА |
Свако понашање које је у служби ефикасне и конструктивне комуникације у друштвеном животу појединца и у циљу ненасилног решавања конфликата. |
|
ГРАЂАНСКА ОДГОВОРНОСТ ЗА ДЕМОКРАТИЈУ |
Активно и одговорно учешће у грађанском животу засновано на знању о друштвеним и политичким вредностима, концептима и структурама. |
|
ЗДРАВСТВЕНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ |
Преузимање одговорности за сопствено здравље и здравље породице, чување здравља и препознавање утицаја различи-тих начина живота и животних навика на одржавање и унапређивање здравља. |
|
ЕКОЛОШКЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ |
Активан однос према очувању и унапређењу околине. |
|
ИНИЦИЈАТИВНОСТ И ПРЕДУЗЕТНИШТВО |
Спремност да се идеја преточи у активност, да се покрене промена, да се прилагоди иновацијама, да се преузме ризик, да се планира и управља активностима ради остварења постављених циљева. |
|
КУЛТУРНАСВЕСТ, МУЛТИКУЛТУРАЛНОСТ И КРЕАТИВНОСТ |
Осетљивост, прихватање постојања и позитивно вредновање различитости у социјалном, културном, етничком, религиј-ском и стваралачком домену, уз разумевање значаја и уважа-вање креативног изражавања идеја, искустава и емоција кроз различите медије (музика, покрет, литература и визуелне уметности). |
|
Први циклус основног образовања одраслих
Наставни план и програм првог циклуса има два дела:
– први део је намењен основном описмењавању;
– други део је намењен стицању основа функционалне писмености.
Основно описмењавање се остварује кроз почетну наставу српског језика и математике у укупном трајању од 200 сати (по сто сати за сваки од ових предмета).
Успостављање основа функционалне писмености се остварује у настави другог дела програма за први циклус која обухвата:
– предмете: српски језик (матерњи језик), математика, дигитална писменост и енглески језик;
– модул основних животних вештина који садржи теме везане за одговорно живљење, грађанску партиципацију и активизам, као и предузетништво.
Други и трећи циклус основног образовања одраслих
Циљ наставе у другом циклусу јесте стицање основа општег основног образовања и успостављање и развој базичних интелектуалних и социјалних вештина које су неопходне за унапређење квалитета личног, породичног и социјалног живота одраслих, наставак учења, социјалну интеграцију и постепену транзицију ка тржишту рада.
У састав другог циклуса улазе предмети: српски језик, математика, физика, хемија, биологија, историја, географија, одговорно живљење у грађанском друштву, дигитална писменост, енглески језик и предузетништво.
Образовање одраслих након завршеног другог циклуса еквивалентно је завршеној трећој години учења по Програму основног образовања одраслих или завршеном петом и шестом разреду основног образовања и васпитања.
Циљ наставе у трећем циклусу јесте завршавање основног образовања и стицање обуке за једноставно занимање.
Овај циклус подразумева даље стицање основног општег образовања и развој компетенција које увећавају запошљивост, омогућавају улазак на тржиште рада и даље стручно образовање. Након завршеног трећег циклуса одрасли су подједнако оспособљени за даљи наставак образовања, као и стицање квалификација за занимања.
Наставни план и програм трећег циклуса чине два дела.
У састав првог дела улазе предмети: српски језик, математика, физика, хемија, биологија, историја, географија, одговорно живљење у грађанском друштву, дигитална писменост, енглески језик и предузетништво.
У састав друге половине трећег циклуса улазе:
-предмети: српски језик, математика, одговорно живљење у грађанском друштву, дигитална писменост, енглески језик и предузетништво;
-модул: Примењене науке;
-модули обука.
Образовање одраслих након завршеног трећег циклуса је у погледу општеобразовних предмета еквивалентно четвртој години учења по Програму основног образовања одраслих или завршеном седмом и осмом разреду основног образовања и васпитања.